Egen kjøring

Atle startet med bilcross i 1997 med en gammel Volvo 140, det første løpet han kjørte var på Hellerstad Motorstadion (som var NMK Eidsvoll sin bane). Frode startet året etter i bilcross og debuterte tre dager etter han fikk førerkort i juniorklassen på Rudskogen Motorsenter. Faktisk det aller siste bilcross løpet som ble kjørt på Rudskogen så langt tilbake som i 1998. Det ble seier på Frode i det første løpet (bilde over), uten at deltagelsen var all verden å skryte av (3 biler). Etter dette ble det flere bilcross løp på begge brødrene før Atle høsten 1999 fikk låne en Opel Ascona B av Kenneth Arstad på Flisa, som takk mekanikker jobben.

Dette gav mersmak, og når muligheten bøy seg senere på høsten overtok Atle denne bilen. Ascona´n ble bygd om ytteligere og det ble montert glassfiber skjermer. Atle kjørte flere nasjonale løp med denne bilen i Supernasjonal inntill 2000 ccm. Det ble som best en 3. plass i KNA Mesterskapet i bakkeløp med denne bilen på Atle. På den tiden kjørte Frode RCN med en Volvo 140 som hadde gått som bilcross bil. Se flere bilder i SRT arkivet mellom 1997-2002. Desverre hadde Atle et motorras i bilen under det første løpet i 2001 på Dokka, noe som gjorde at det ikke ble så mange løp som ønsket. Bilen ble solgt til Nord-Norge da Atle ikke lengere hadde råd til å kjøre etter 2002 sesongen.

Gjennom høsten 2002 / 2003 bygde SRT opp en Opel Corsa som sto ferdig sommeren 2003. Frode kjørte mange løp med denne bilen mellom 2003-2007, deriblant 10 EM runder i Divisjon 1a. Bilen passet best i EM, men det ble også en A-finale i NM på Gardermoen 2006 der Frode var nær ved å ta sin første pallplassering. Han ble torpedert på den siste runden. EM runder i Tyskland og Sverige på velkjente baner som Estering og Høljes er gode minner å ta med seg inn i historien. Til 2005 sesongen hadde Atle fått bygd opp en Opel Calibra, også den overtok han etter Kenneth Arstad. På det tidspunktet kjørte begge brødrene i NM med hver sin bil.

Atle med sin Opel Calibra på Momarken under NM åpningen i 2005 sesongen

I 2008 sesongen kjørte begge gutta en nybygget Opel Corsa SRT. Atle kjørte bakkeløp og Frode rallycross med den samme bilen. Denne bilen var en videreutvikling av den første Corsa´n og fungerte svært godt til til tross for at Super 1600 bilene begynte å komme for fullt i NM. Frode satt noen 5. tider med bilen, men var aldri i A-finale. Atle ble som best nr. 4 i et bakkeløp med bilen under 2009 sesongen på Varna. SRT Corsa´n tok senere 9 pallplasser på 12 løp i Rallycross Junior gjennom 2010-2011 sesongene.

Før 2009 sesongen fikk Frode tak i en skikkelig bil, vår Super 1600 Citroen Saxo Kit Car. Det ble tre A-finaler på de tre første løpene med denne bilen, deriblant to 3. plasser og en brutt finale med motorras. Det var moro så lenge det varte, for etter motorhavariet ble det mere problemer. Girkassa røk som en følgeskade i det neste løpet, og dermed mistet Frode muligheten til NM medalje. Under det første løpet med denne bilen i 2010 ble dett en kjempesmell og bilen ble nærmest knust. På dette tidspunktet hadde vi også begynt å leie ut SRT Corsa´n til rallycross, og fokuset lå like mye på dette prosjektet. Men det ble ytteligere tre A-finaler med bilen og en 3. plass i NM runden på Orkla 2011. Etter den sesongen har hverken Atle eller Frode kjørt rallycross / bakkeløp.

TILBAKE TIL TJENESTER